GT World – 24 Uur van Spa: inzoomen op de Pro-AM Cup met Kris De Doncker van Haas RT

In de 24 Uur van Spa komt nog slechts één type wagen aan de start, waar dat in het verleden anders was. De GT3-bolides zijn wel onderverdeeld in vijf categorieën. De enige klasse die we niet in de reguliere GT World Challenge zien, is de Pro-AM Cup. In die klasse strijden negen wagens om de overwinning, waarvan drie met een Belgische vertegenwoordiger, wat de kans op Belgisch succes uiteraard vergroot. Een van die Belgische vertegenwoordigers is Haas RT, dat een Audi R8 LMS Evo 2 inzet met drie Belgische rijders.

Uiteraard zien we in de Pro-AM Cup de #700 Comtoyou Aston Martin van Bovy-Knauff-Servais-Bouvy, naast de Getspeed Mercedes-AMG met Benjamin Paque als Belgische vertegenwoordiger. De derde Belgische troef komt uit de Vlaamse Rand rond Brussel, met name Haas RT. Het Audi-team doet een beroep op drie Belgen: Simon Balcaen, Mathieu Castelein en Pierre Castelein.

Voor een kennismaking met de klasse spraken we met Kris De Doncker, teammanager van het team dat hij samen met Sandrine Haas runt.

“Eigenlijk zijn wij de Bronze Cup”, lacht De Doncker, “want in onze klasse moet je twee Bronze-rijders hebben, terwijl dat er in de Bronze Cup maar één is. Voor het overige zijn de teams in de Bronze Cup vrij samengesteld. In onze klasse moeten de Bronze-rijders bijna de helft van de race afwerken en bovendien moet er om de zes uur minstens één Bronze-rijder in de wagen zitten. Onze Bronze-rijders komen bovendien niet uit dit kampioenschap, waardoor hun kennis van de serie beperkter is. Daar komt nog bij dat dit zowat het hoogste GT3-niveau ter wereld is. Daarom zijn de testdagen vooraf erg belangrijk. Onze rijders hebben ook de 12 Uur van Spa in de 24H Series van Creventic gereden, waar ze tweede algemeen werden en de AM-klasse wonnen. Dat was een uitstekende voorbereiding op deze race. En dan is er nog één ding… wij rijden met drie Bronze-rijders en niet met twee.”

Wat is de grootste moeilijkheid van deze wedstrijd voor de Bronze-rijders?

“Dat is zonder meer het gedubbeld worden. Onze rijders hebben na het tonen van de blauwe vlag twee sectoren de tijd om een snellere deelnemer voorbij te laten. Dat is niet altijd evident en helemaal anders dan in veel andere competities. Denk maar aan de Nürburgring, waar de snellere rijder moet inhalen en de tragere deelnemer gewoon op zijn of haar lijn blijft. Ik zou graag zien dat het hier ook zo was, want het huidige systeem kan op weinig begrip van mij rekenen. Eigenlijk verwachten ze dat onze jongens aan de kant gaan, al dan niet met een duwtje erbij, waarna je ook nog eens met vuile banden achterblijft. We gaan dat proberen op te vangen met duidelijke afspraken over waar het manoeuvre wel en niet kan, en vooral waar het veilig is. La Source is bijvoorbeeld een veilige plaats, de dubbele linker absoluut niet.”

Haas RT start zaterdag als derde in de klasse en heeft duidelijk ambitie.

“Voor deze week dacht ik dat we het moeilijk zouden krijgen, maar nu, na de kwalificaties, denk ik dat we onze ambities mogen bijstellen en misschien wel naar een podiumplaats mogen kijken. Onze Bronze-rijders hebben een goed niveau. Uiteraard moet je uit de problemen blijven en geen fouten maken. Daarna zien we wel.”

En de laatste keer met Audi?

“Ja, heel waarschijnlijk wel.”