Gilles Magnus vertegenwoordigt samen met Ugo de Wilde de Belgische driekleur in Gold. Magnus deelt een Porsche 911 GT3 R EVO van Boutsen VDS met de Zweed Robin Knutsson en de Fransman Alessandro Ghiretti. Voor de Antwerpenaar wordt het een vijfde deelname en een eerste met een Porsche nadat hij vier keer met een Audi R8 de 24 Uur van Spa reed.
“Even uitleggen wat Gold is”, vertelt Gilles. “In deze klasse moeten we twee of drie Gold-rijders hebben en een Silver. Gold-rijders zijn soms jonge, professionele rijders, zoals mijn teamgenoot Ghiretti, die een contract met een constructeur hebben. Maar, zoals mezelf, kunnen het ook rijders zijn die in een tussensituatie zitten en geen rechtstreeks contract hebben met een fabrikant, maar het eventueel ooit hadden of ernaar streven om het terug te bekomen. Een Silver is meestal een jonge rijder, zoals Knutsson, die nieuw is in het kampioenschap. De Silver moet ook een specifiek minimaal aantal uur (4) rijden. De Gold klasse telt weinig auto’s, maar het zijn stuk voor stuk competitieve equipes die we als belangrijke concurrent zien.”
Houd je ook rekening met het algemene klassement?
“We focussen ons voornamelijk op de klasse, maar we kijken ook wel naar het algemene klassement. Dit seizoen hebben we jammer genoeg nog geen openingsronde overleeft, dus we zouden al heel blij zijn met een podium, maar we gaan uiteraard ook voor de overwinning! Qua snelheid konden we in de voorgaande weekends wedijveren met onze teamgenoten van de #2 Porsche die in de Pro-klasse zitten. In Spa zien we dat we tot hier toe niet het tempo hebben om mee te spelen, en ik denk niet enkel wij, maar alle Porsche. We zullen zien hoe het evolueert en of er nog BoP-veranderingen zullen zijn.”
Hoe kijk je naar de uitzonderlijke hitte die momenteel ook over Spa hangt?
“Het gaat ongetwijfeld de warmste 24-uurswedstrijd worden die ik al heb meegemaakt. We proberen ons als rijder zo goed mogelijk te hydrateren en veel elektrolyten op te nemen. Gelukkige hebben we mensen die ons daarin heel goed in opvolgen. We hebben een beetje airco in de auto, maar dat neemt een wat performance weg door de extra weerstand die het systeem creëert. Ik verwacht dat de temperatuur in de auto toch wel zal oplopen naar een 50 graden en dat het zeker afzien zal worden.”
De #10 Boutsen VDS Porsche van Gilles Magnus werd uiteindelijk achttiende in de kwalificatie van donderdag en zit dus ook in de Superpole. Ugo de Wilde racet aan de zijde van Tim Tramnitz en Jens Klingmann en ook hun #998 Rowe Racing BMW zien we aan het werk in de Superpole.



