GT World – 24 Uur van Spa: inzoomen op de Silver-klasse met Matisse Lismont

De Silver-klasse is misschien wel dé klasse voor het aanstormende talent. Heel vaak bestaan de teams uit jonge rijders die dromen van een zitje in de kleuren van een constructeur. Er zijn niet minder dan vier teams met Belgische rijders, die stuk voor stuk op een mooi resultaat mogen hopen. De #30 WRT BMW M4 GT3 telt zelfs drie landgenoten, onder wie Matisse Lismont.

In de Silver-klasse zijn de spelregels eenvoudig: ieder team bestaat uit drie rijders met een Silver-categorisatie en, specifiek voor de 24 Uur van Spa, een vierde rijder. Silver-rijders zijn doorgaans jonge talenten en semiprofessionele rijders die aan het begin van hun professionele carrière staan. Daarnaast behoren ook snelle en ervaren amateurs tot deze categorie. Ten slotte kunnen ook rijders van vijftig jaar of ouder, die een professionele carrière in de autosport achter de rug hebben, door de FIA als Silver worden ingedeeld.

Dit jaar verschijnen er in Spa zestien teams aan de start van de Silver-klasse. De algemene winnaars van de race in Monza, het trio Ogaard-Levi-Mazzola (Attempto Audi, veertig punten), voert het kampioenschap aan. Daarachter volgen de Belgen op korte afstand, met Cordeel-Montenegro-Lismont op de derde plaats met tweeëndertig punten, Kobe Pauwels (#21 Comtoyou Aston Martin) met tweeëntwintig punten en Jeff Machiels en Gilles Stadsbader (#52 AF Corse Ferrari) met zes punten.

Maar wat is er nu belangrijk om in de Silver-klasse sterk te scoren?

Matisse Lismont: “Je hebt homogeniteit tussen de rijders nodig, want er zijn teams met erg sterke rijders, maar waar de onderlinge verschillen groter zijn dan bij ons. Wij zitten erg dicht bij elkaar en dat is een voordeel. Bovendien zorgt dat ervoor dat er geen wrijving binnen het team ontstaat.”

Jonge rijders, dat betekent soms ook dat ze te veel willen…

“Dat klopt. Ik heb dat in het verleden ook al ervaren. Opnieuw, dit jaar zitten we erg dicht bij elkaar en is de sfeer onderling competitief, maar tegelijk ook erg positief. Er zijn ook andere voorbeelden, waar de interne concurrentie te groot is. Je moet echt samenwerken om tot een resultaat te komen. Binnen WRT wordt bovendien verwacht dat je op alle vlakken een professionele houding aanneemt. Als er iets niet goed is, zullen we dat wel te horen krijgen.”

Kijken jullie ook naar het algemene klassement?

“Wij willen vooral in dezelfde ronde als de leiders blijven, want dan kan je automatisch ook voor succes in de eigen klasse strijden. In het laatste deel van de race kan je beginnen vechten, kijken wie er rond je rijdt en welke mogelijkheden er zijn. Die twee gaan hand in hand.”